Adult mortality by education level in São Paulo: comparative analysis based on different methodological strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0139

Keywords:

Adult mortality, Missing data, Imputation, Socioeconomic differentials in mortality, Brazil, Education level

Abstract

In this article, we estimate adult mortality by education level in São Paulo. We compare estimates based on deaths from the 2010 Census and the 2013 Mortality Information System (Sistema de Informação de Mortalidade – SIM) – DATASUS, and three different ways of measuring education level: recorded in the SIM, reported in the census for the household heads and imputed statistically in the census for individuals who died. For the statistical imputation, we use the Dempester (1977) method, which proposes using the expectation-maximization algorithm (EM algorithm) to deal with missing data. We consider three education levels (low, medium, and high) and estimate mortality rates based on Poisson models. The results indicate that between ages 25 and 59, more years of schooling are associated with mortality rates up to 77% lower. Secondary (medium) education level provides most of the mortality gains at adult ages (about 50%). The mortality differentials calculated with death records from the SIM and census deaths with education imputed statistically are similar. However, estimates based on the assumption that the deceased's education is equal to the household head's in the census resulted in atypical mortality patterns. We hope that the imputation model we propose in the current study can be used in future mortality analyses by SES using census deaths.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirian Martins Ribeiro, Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal de Ouro Preto (Ufop), Ouro Preto-MG, Brasil

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Minas Gerais, mestrado e doutorado em Demografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2016). Atualmente é professora adjunta da da Universidade Federal de Ouro Preto, Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Departamento de Ciências Econômicas, na área de Métodos Quantitativos

Cassio Maldonado Turra, Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional (Cedeplar), Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte-MG, Brasil

Cássio M. Turra é economista (UFMG), mestre em demografia pelo Cedeplar, UFMG e doutor em demografia pela University of Pennsylvania (2004), título obtido com distinção. Foi pesquisador associado no Office of Population Research, Princeton University (2004-2006). Atualmente, é Professor Associado do Departamento de Demografia, Cedeplar, Universidade Federal de Minas Gerais. Na UFMG, leciona cursos e conduz pesquisa em temas como demografia econômica, métodos demográficos e mortalidade e saúde adulta. Turra é bolsista de produtividade do CNPq e tem dezenas de trabalhos publicados em periódicos, livros e anais de congressos nacionais e internacionais. Já orientou ou co-orientou mais de 40 estudantes de graduação e pós-graduação, alguns premiados pela Capes e instituições públicas e privadas. É membro de associações científicas na área de estudos populacionais no Brasil e no mundo (Abep, Alap, PAA e IUSSP). Assim que se formou em economia, Turra trabalhou no Bank Boston e na Procter & Gamble. Recentemente, durante sua trajetória acadêmica, foi Diretor do Cedeplar, UFMG (2014-2016), Presidente da Associação Brasileira de Estudos Populacionais (2012-2014; 2014-2016), e membro de vários conselhos e comissões, incluindo o Conselho Universitário da UFMG, o Conselho Técnico-Científico do Parque Tecnológico de BH, a Comissão Nacional de População e Desenvolvimento ligada à Secretaria de Assuntos Estratégicos do Governo Federal, e o Conselho Curador da Fundação Ipead da UFMG.

Cristine Campos de Xavier Pinto, Escola de Economia de São Paulo (EESP), Fundação Getúlio Vargas (FGV), São Paulo-SP, Brasil

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Minas Gerais, mestrado em economia pelo PUC-Rio, mestrado em Estatística e doutorado em economia na University of California, Berkeley. Atualmente é professora assistente da Escola de Economia de São Paulo, FGV. Tem experiência na área de Econometria, Economia do Trabalho e Desenvolvimento Econômico

References

ALLISON. P. D. Missing data. In: MILLSAP, R. E.; MAYDEU-OLIVARES, A. The SAGE handbook of quantitative methods in psychology. SAGE Publications, 2009. p 72-89.

ANTONOVSKY, A. Social class life expectancy and overall mortality. The Milbank Quarterly, v. 45, n. 2, p. 31-73, 1967.

BERHANE, Y.; HOGBERG, U.; BYASS, P.; WALL, S. Gender, literacy, and survival among ethiopian adults, 1987-96. Bulletin of the World Health Organization, New York, v. 80, n. 9, p. 714-720, Sept. 2002.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Portaria nº 116, de 11 de fevereiro de 2009. Regulamenta a coleta de dados, fluxo e periodicidade de envio das informações sobre óbitos e nascidos vivos para os Sistemas de Informações em Saúde sob gestão da Secretaria de Vigilância em Saúde. Brasília, 2009.

BRASIL. Ministério da Saúde. Coordenação Geral de Informações e Análise Epidemiológica – CGIAE. Sistema de Informações sobre Mortalidade – SIM: consolidação da base de dados de 2011. Disponível em: http://tabnet.datasus.gov.br/cgi/sim/Consolida_Sim_2011.pdf

CASE, A.; DEATON. A. Rising morbidity and mortality in midlife among white non-Hispanic Americans in the 21st century. Proceedings of the National Academy of Sciences, v. 112, n. 49, p. 15078-15083, Dec. 2015.

CRIMMINS, E. Demography: the 30 past years, the present, and the future. Demography, v. 30, n. 4, p. 579-591, 1993.

CUTLER, D. M.; LLERAS-MUNEY, A. Education and health: evaluating theories and evidence. In: HOUSE, J. S.; SCHOENI, R. F.; KAPLAN, G. A.; POLLACK, H. (ed.). The health effects of social and economic policy. New York: Russsel Sage Foundation, 2007.

DEMPSTER, A. P.; LAIRD, N. M.; RUBIN, D. B. Maximum likelihood from incomplete data via the EM algorithm. Journal of the Royal Statistical Society. Series B (Methodological), v. 39, n. 1, p. 1-38, 1977.

DENISOVA, I. Mortality in Russia: microanalysis. Center for Economic and Financial Research and New Economic School, March, 2009. (Working Paper, 128).

ELO, I. T.; PRESTON, S. H. Educational differentials in mortality: United States, 1979-1985. Social Science and Medicine. v. 42, p. 47-57, 1996.

ELO, I. T. Social class differentials in health and mortality: patterns and explanations in comparative perspective. Annual Reviews Of Sociology, v. 35, p. 553-572, 2009.

ENDERS, C. K. Applied missing data analysis. New York: The Guilford Press, 2010.

GOMES, M. M. F.; TURRA, C.; FÍGOLI, M. G. B.; DUARTE, Y. A. O.; LEBRÃO, M. L. Associação entre mortalidade e estado marital: uma análise para idosos residentes no Município de São Paulo, Brasil, Estudo SABE, 2000 e 2006. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 29, n. 3, p. 566-578, mar. 2013.

GOMES, M. M. F.; TURRA, C.; FÍGOLI, M. G. B.; DUARTE, Y. A. O.; LEBRÃO, M. L. Passado e presente: condições de vida na infância e mortalidade de idosos. Revista de Saúde Pública, v. 49, 2015.

GUEDES, G. R.; SIVIERO, P. C. L.; QUEIROZ, B. L.; MACHADO, C. J. Approximating the educational differences in mortality: demographic indirect techniques. Cadernos de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, p. 240-3, 2011.

GROSSMAN, M. On the concept of health capital and the demand for health. The Journal of Political Economy, Chicago, v. 80, n. 2, p. 223-55, 1972.

GROSSMAN, M. The relationship between health and schooling. Eastern Economic Journal, v. 34, n. 3, p. 281-292, 2008.

HAYWARD, M. D.; HUMMER, R. A.; SASSON, I. Trends and group differences in the association between educational attainment and U.S. Adult mortality: implications for understanding education’s causal influence. Social Science & Medicine, v. 127, p. 8-18, 2015.

HEITJAN, D. F.; RUBIN, D. B. Inference from coarse data via multiple imputation with application to age heaping. Journal of the American Statistical Association, v. 85, n. 410, p. 304-314, 1990.

HEITJAN, D. F.; RUBIN, D. B. Ignorability and coarse data. Annals of Statistics, v. 19, n. 4, p. 2244-2253, 1991.

HOUSE, J. S.; LANDIS, K. R.; UMBERSON, D. Social relationship and health. Science, v. 241, p. 540-545, 1988.

HOUSE, J. S.; KESSLER, R. C.; HERZOG, R. Age, socioeconomic status and health. The Milbank Quartely, v. 68, n. 3, p. 383-411, 1990.

HURT, L. S.; RONSMANS, C.; SAHA, S. Effects of education and other socioeconomic factors on middle age mortality in rural Bangladesh. Journal of Epidemiology & Community Health, v. 58, n. 4, p. 315-20, 2004.

KITAGAWA, E. M.; HAUSER, P. M. Differential mortality in the United States: a study in socioeconomic epidemiology. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1973.

KOCH, E. et al. Desigualdad educacional y socioeconómica como determinante de mortalidad en Chile: análisis de sobrevida en la cohorte del proyecto San Francisco. Revista Médica de Chile, v. 135, n. 11, p. 1370-1379, 2007.

LAUDERDALE, D. S. Education and survival: birth cohort, period, and age effects. Demography, v. 38, n. 4, p. 551-561, 2001.

LEINSALU, M.; VAGERO, D.; KUNST, A. E. Estonia 1989-2000: enormous increase in mortality differences by education. International Journal of Epidemiology, v. 32, n. 6, p. 1081-87, 2003.

LIANG, J. et al. Socioeconomic gradient in old age mortality in Wuhan, China. Journal of Gerontology: Social Sciences, v. 55B, n. 4, p. S222–S233, 2000.

LIBERATOS P.; LINK, B. G.; KELSEY, J. L. The measument of social class in epidemiology. Epidemiologic Review, v. 10, n. 1, p. 87-121, 1988.

LILLARD, L. A.; WAITE, L. J. ‘Til death do us part’: marital disruption and mortality. American Journal of Sociology, v. 100, p. 1131-56, 1995.

LITTLE, R. J. A.; RUBIN, D. B. Statistical analysis with missing data. 2. ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2002.

LITTLE, T. D.; RHEMTULLA, M. Planned missing data designs for developmental researchers. Child Development Perspectives, v. 7, n. 4, p. 199-204, 2013.

MACKENBACH, J. P.; STIRBU, I.; ROSKAM, A.J. R.; SCHAAP, M. M.; MENVIELLE, G.; LEINSALU, M.; KUNST, A. E. Socioeconomic inequalities in health in 22 European countries. New England Journal of Medicine, v. 358, p. 2468-81, 2008.

MANZELLI, H. Educational attainment and adult mortality differentials in Argentina. Revista Latinoamericana de Población, v. 8, n. 14, p. 129-163, 2014.

MEARA, E.; RICHARDS, S.; CUTLER, D. The gap gets bigger: changes in mortality and life expectancy by education, 1981-2000. Health Aff (Millwood), v. 27, n. 2, p. 350-360, 2008.

MISTLER, S. A.; ENDERS, C. K. Planned missing data designs for developmental research. In: LAURSEN, B.; LITTLE, T. D.; CARD, N. A. (ed.). Handbook of developmental research methods. New York, NY: Guilford Press, 2012. p. 742-754.

MONTEZ, J. K.; HUMMER, R. A.; HAYWARD, M. D.; WOO, H.; ROGERS, R. G. Trends in the educational gradient of U.S. adult mortality from 1986 through 2006 by race, gender, and age group. Research on Aging, v. 33, n. 2, p. 145-71, 2011.

MONTEZ, J. K.; HUMMER, R. A.; HAYWARD, M. D. Educational attainment and adult mortality in United States: a systematic analysis of functional form. Demography, v. 49, p. 315-336, 2012.

MORAIS, C. C. B. Diferenciais de mortalidade adulta por nível de renda no estado de São Paulo: variações por sexo e fase do ciclo de vida, a partir de três estratégias de imputação. Dissertação (Mestrado em Demografia) – Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

NCHS – National Center for Health Statistics. Highlights from Wave 1 of the National Survey of Personal Health Practices and Consequences: United States, 1979. Vital and Health Statistics, Series 15(1), 1981.

NEPOMUCENO, M. R.; TURRA C. M. Assessing the quality of education reporting in Brazilian censuses. Demographic Research, v. 42, p. 441-460, 2020.

OLSHANSKY, S. J. et al. A potential decline in life expectancy in the United States in the 21st century. New England Journal of Medicine, v. 352, n. 11, p. 1138-1145, 2005.

PAMPEL, F. C.; KRUEGER, P. M.; DENNEY, J. T. Socioeconomic disparities in health behaviors. Annual Review of Sociology, v. 36, p. 349-70, 2010.

PAPPAS, G.; QUEEN, S.; HADDEN, W.; FISHER, G. The increasing disparity on mortality between socioeconomic groups in the United States, 1960 and 1986. New England Journal of Medicine, v. 329, n. 2, p. 103-109, 1993.

PEREIRA, F. N. A.; QUEIROZ, B. L. Diferenciais de mortalidade jovem no Brasil: a importância dos fatores socioeconômicos dos domicílios e das condições de vida nas localidades. Cadernos de Saúde Pública, v. 32, n. 9, 2016

PEREZ, E. R.; TURRA, C. M. Desigualdade social na mortalidade no Brasil: diferenciais por escolaridade entre mulheres adultas. In: XVI ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDOS POPULACIONAIS. Anais [...]. Caxambu: Abep, 2008.

PEREZ, E. R. Estimativas de mortalidade adulta feminina por nível de escolaridade no Brasil. 2010, 146f. Tese (Doutorado em Demografia) – Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.

PRESTON, S. H.; TAUBMAN, P. Socioeconomic differences in adult mortality and health status. In: MARTIN, L.; PRESTON, S. H. The demography of aging. Washington, DC: National Academy Press, 1994. p. 279-318.

PRESTON, S. H.; EIO, I. T. Are educational differentials in adult mortality increasing in the United States? Journal of Aging Health, v. 7, p. 476-496, 1995.

QUEIROZ, B. L.; SAWYER, D. O. T. O que os dados de mortalidade do Censo de 2010 podem nos dizer? Revista Brasileira de Estudos de População, v. 29, n. 2, p. 225-238, 2012.

RIBEIRO, M. M. Mortalidade adulta por níveis de escolaridade no estado e no município de São Paulo: uma proposta de estimação a partir do Censo Demográfico de 2010. Tese (Doutorado em Demografia) – Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

RIOS-NETO, E.; GUIMARÃES, R. R. M.; PIMENTA, P. S.; MORAES, T. A. Análise da evolução de indicadores educacionais no Brasil: 1981 a 2008. Belo Horizonte: Cedeplar, Universidade Federal de Minas Gerais, 2010. (Working Paper, n. 386).

RIOS-NETO, E.; GUIMARÃES, R. R. M. The demography of education in Brazil: inequality of educational opportunities based on Grade Progression Probability (1986-2008). Vienna Yearbook of Population Research, v. 8, n. 1, p. 283-312, 2010.

ROGER, R. G. Marriage, sex and mortality. Journal of Marriage and the family, v. 57, n. 2, p. 515-526, 1995.

ROGER, R. G. The effects of family composition, health, and social support linkages on mortality. Journal of Health and Social Behavior, v. 37, n. 4, p. 326-338, 1996.

ROGERS, R. G.; HUMMER, R. A.; NAM, C. B. Living and dying in the USA: behavioral, health, and social differences of adult mortality. Academic Press, 1999. Cap 7. The effects of basic socioeconomic factors on mortality, p. 115-139.

ROSENZWEIG, M. R.; SCHULTZ, T. P. Estimating a household production function: heterogeneity, the demand for health inputs, and their effects on birthweight. Journal of Political Economy, v. 91, n. 5, p. 723-46, 1983.

ROSS C. E.; MASTERS, R. K.; HUMMER, R. R. A. Educational and the gender gaps in health and mortality. Demography, v. 49, p. 1157-1183, 2012.

RUBIN, D. B. Inference and missing data. Biometrika, v. 63, n. 3, p. 581-592, 1976.

RUBIN, D. B. Multiple imputation after 18+ years. Journal of the American Statistical Association, v. 91, n. 434, p. 473-489, 1996.

SANDOVAL, M. H.; TURRA, C. M. El gradiente educativo en la mortalidad adulta en Chile. Revista Lationamericana de Población, v. 17, n. 9, p. 7-35, 2015.

SASSON, I. Trends in life expectancy and lifespan variation by educational attainment: United States, 1990-2010. Demography, v. 53, p. 269-293, 2016.

SCHAFER, J. L. Analysis of incomplete multivariate data. London: Chapman & Hall, 1997.

SCHAFER, J. L.; GRAHAM, J. W. Missing data: our view of the state of the art. Psychological Methods, v. 7, p. 147-177, 2002.

SHKOLNIKOV, V. M. et al. Educational level and adult mortality in Russia: an analysis of routine data 1979 to 1994. Social Science & Medicine, v. 47, n. 3, p. 357-369, 1998.

SICKLES, R. C.; TAUBMAN, P. Mortality and morbidity among adults and t he elderly. In: ROSENZWEING, M.; STARK, O. Handbook of population and family economics. Elsevier, 1997.

SILVA, L. E.; FREIRE, F. H. M. A.; PEREIRA, R. H. M. Diferenciais de mortalidade por escolaridade da população adulta brasileira. Cadernos de Saúde Pública, v. 32, n. 4, p. 1-12, 2016.

SUBRAMANIAN, S. V. et al. The mortality divide in India: the differential contributions of gender, caste, and standard of living across the life course. American Journal of Public Health, v. 96, n. 5, p. 818-825, 2006.

TURRA, C. M.; PEREZ, E. R.; GUIMARÃES, R. The effect of changes in educational composition on adult female mortality in Brazil. Research on Aging, v. 38, n. 3, p. 283-298, 2016.

US PUBLIC HEALTH SERVICES. US Surgeon General’s Advisory Committee on Smoking and Health, Smoking and Health. Washington DC, 1964.

VALKONEN, T. Adult mortality and level of education: a comparison of six countries. In: FOX, J. Health inequalities in European countries. Aldershot: Gower, 1989. p. 142-162.

WAJNMAN, S. Demografia da família e dos domicílios brasileiros. Tese (Professor titular) – Cedeplar, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

WALQUE, D.; FILMER, D. Trends and socioeconomic gradients in adult mortality around the developing world. Population and Development Review, v. 39, n. 1, p. 1-29, 2013.

WILLIAMS, D. F. Socioeconomic differentials in health: a review and redirection. Social Psycology Quartely, v. 53, n. 2, p. 81-99, 1990.

Published

2021-06-11

How to Cite

Martins Ribeiro, M. ., Maldonado Turra, C., & Campos de Xavier Pinto, C. (2021). Adult mortality by education level in São Paulo: comparative analysis based on different methodological strategies. Brazilian Journal of Population Studies, 38, 1–28. https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0139

Issue

Section

Original Articles