Living and health conditions of public basic education teachers, economic providers for their families during the Covid-19 pandemic, in Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0226Keywords:
Women working, Family relations, Teaching, COVID-19Abstract
The objective was to analyze differences in living and health conditions of teachers who are the main providers for their household compared to co-providers during the COVID-19 pandemic. The cross-sectional study was carried out in 2020, through an online form sent to teachers of public schools in the state of Minas Gerais, Brazil. The dependent variable was whether or not they were their family’s main provider (main provider vs. co-provider) and independent variables were grouped into sociodemographic, occupational, health status and behaviors. Only women’s data were analyzed and logistic regression was estimated. Among the 12,817 participating female schoolteachers, 47.2% declared to be the main providers. In this subgroup, there was a predominance of older women, who lived without a partner, with children and, in general, these teachers presented worse socioeconomic conditions, greater accumulation of work and less healthy behaviors. The results of the present study allow to identify disadvantages in living and health conditions of female schoolteachers who are the main financial providers of their families compared to co-providers.
Downloads
References
AHORSU, D. K. et al. The fear of COVID-19 scale: development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction, v. 27, p. 1-9, 2020.
ARAÚJO, T. M.; LUA, I. O trabalho mudou-se para casa: trabalho remoto no contexto da pandemia de Covid-19. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, v. 46, e27, 2021.
ARNTZ, M.; YAHMED, S. B.; BERLINGIERI, F. Working from home and COVID-19: the chances and risks for gender gaps. Intereconomics, v. 55, n. 6, p. 381-386, 2020.
ASSUNÇÃO, A. A.; ABREU, M. N. S. Pressão laboral, saúde e condições de trabalho dos professores da Educação Básica no Brasil. Cadernos de Saúde Pública, v. 35, Supl. 1, e00169517, 2019.
ASSUNÇÃO, A. A.; CLARO, R. M. Characteristics of work and employment related to leisure-time physical activity: results of the National Health Survey, Brazil, 2013. Annals of Work Exposures and Health, v. 66, n. 1, p. 102-112, 2022.
BARROS, M. B. A. et al. Relato de tristeza/depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de Covid-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 29, n. 4, e2020427, 2020.
BARTHOLO, L.; PASSOS, L.; FONTOURA, N. Bolsa Família, autonomia feminina e equidade de gênero: o que indicam as pesquisas nacionais? Cadernos Pagu, v. 55, e195525, 2019.
BERTELLI, E.; MOSER, L.; GELINSKI, C. R. O. G. Famílias, mulheres e cuidados: efeitos da pandemia de Covid-19 no estado de Santa Catarina. Oikos: Família e Sociedade em Debate, v. 32, n. 1, p.35-54, 2021.
BHUTANI, S.; COOPER, J. A. COVID-19 related home confinement in adults: weight gain risks and opportunities. Obesity, v. 28, n. 9, p. 1576-1577, 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Guia alimentar para a população brasileira. 2. ed., 1. reimpr. Brasília: Ministério da Saúde, 2014. 156 p.
BROOKS, S. K. et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet, v. 395, n. 10227, p. 912-920, 2020.
CAVENAGHI, S.; ALVES, J. E. D. Mulheres chefes de família no Brasil: avanços e desafios. Rio de Janeiro: ENS-CPES, 2018.
CHARCZUK, S. B. Sustentar a transferência no ensino remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade, v. 45, n. 4, e109145, 2020.
COSTA, F. A. Mulher, trabalho e família: os impactos do trabalho na subjetividade da mulher e em suas relações familiares. Pretextos, v. 3, n. 6, p. 434-52, 2018.
DE BONI, R. B. Web surveys in the time of COVID-19. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, n. 7, e00155820, 2020.
EYSENBACH, G. Improving the quality of web surveys: the Checklist for Reporting Results of Internet E-Surveys (CHERRIES). Journal of Medical Internet Research, v. 6, n. 3, e34, 2004.
FLECK, A. C.; WAGNER, A. A mulher como a principal provedora do sustento econômico familiar. Psicologia em Estudo, v. 8, num. esp., p. 31-38, 2003.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Estatísticas de gênero: uma análise dos resultados do Censo Demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2014.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Perfil das mulheres responsáveis pelos domicílios no Brasil 2000. Rio de Janeiro: IBGE, 2002.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2021. Rio de Janeiro: IBGE, 2021.
KURZ, M.; LUZ, N. S. Divisão sexual do trabalho no Brasil: mulher cuidadora e homem provedor? Cadernos de Gênero e Tecnologia, v. 8, n. 29/30, p. 55-63, 2014.
LEMOS, A. H.; BARBOSA, A.; MONZATO, P. Mulheres em home office durante a pandemia da Covid-19 e as configurações do conflito trabalho-família. Revista de Administração de Empresas, v. 60, n. 6, p. 388-399, 2020.
LIMA, C. A. et al. Redução da renda familiar dos professores da educação básica de Minas Gerais na pandemia da Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, n. 1, e00329160, 2021.
LIU, C.; ESTEVE, A.; TREVIÑO, R. Female-headed households and living conditions in Latin America. World Development, v. 90, p. 311-328, 2017.
MALTA, D. C. et al. A pandemia da Covid-19 e as mudanças no estilo de vida dos brasileiros adultos: um estudo transversal, 2020. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 29, n. 4, e2020407, 2020.
MARRI, I. G.; WAJNMAN, S. Esposas como principais provedoras de renda familiar. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 24, n. 1, p. 19-35, 2007.
MARTINS, M. F. D.; ARAÚJO, T. M.; VIEIRA, J. S. Trabalho docente e saúde das professoras da educação infantil. Educação, v. 44, e36, 2019.
MATTA, G. C. et al. (ed.). Os impactos sociais da Covid-19 no Brasil: populações vulnerabilizadas e respostas à pandemia [Internet]. Rio de Janeiro: Observatório Covid 19; Editora Fiocruz, 2021. Disponível em: https://books.scielo.org/id/r3hc2/pdf/matta-9786557080320.pdf Acesso em: 13 set. 2022.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Relação de estabelecimentos de ensino ativos em Minas Gerais [Internet]. 2020. Disponível em: https://www2.educacao.mg.gov.br/parceiro/lista-de-escolas Acesso em: 2 nov. 2020.
MONTALI, L. Provedoras e co-provedoras: mulheres-cônjuge e mulheres-chefe de família sob a precarização do trabalho e o desemprego. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 23, n. 2, p. 223-245, 2006.
MOURA, R. G.; LOPES, P. L.; SILVEIRA, R. C. Gênero e família: a mulher brasileira chefe de família. Que mulher é esta? Cadernos UniFOA, n. 32, p. 55-66, 2016.
OZAMIZ-ETXEBARRIA, N. et al. Prevalence of anxiety, depression, and stress among teachers during the COVID-19 pandemic: a rapid systematic review with meta-analysis. Brain Sciences, v. 11, 1172, 2021.
PEÇANHA, T. et al. Social isolation during the COVID-19 pandemic can increase physical inactivity and the global burden of cardiovascular disease. American Journal of Physiology-Heart and Circulatory Physiology, v. 318, n. 6, p. 1441-1446, 2020.
PERES, R. S. et al. Evidências de validade de uma versão brasileira da Fear of COVID-19 Scale. Ciência & Saúde Coletiva, v. 26, n. 8, p. 3255-3264, 2021.
PIMENTA, D. N. Leituras de gênero sobre a Covid-19 no Brasil. In: MATTA, G.C. et al. (ed.) Os impactos sociais da Covid-19 no Brasil: populações vulnerabilizadas e respostas à pandemia [Internet]. Rio de Janeiro: Observatório Covid 19; Editora Fiocruz, 2021. Disponível em: https://books.scielo.org/id/r3hc2/pdf/matta-9786557080320.pdf Acesso em 13 set. 2022.
SMITH, B. J.; LIM, M. H. How the COVID-19 pandemic is focusing attention on loneliness and social isolation. Public Health Research & Practice, v. 30, n. 2, e3022008, 2020.
SOUSA, L. P.; GUEDES, D. R. A desigual divisão sexual do trabalho: um olhar sobre a última década. Estudos Avançados, v. 30, n. 87, p. 123-139, 2016.
SOUZA, K. R. et al. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, e00309141, 2021.
TENOURY, G. N. C. S.; MADALOZZO, R. C.; MARTINS, S. R. Diferença salarial e taxa de participação no mercado de trabalho brasileiro: uma análise a partir do sexo dos indivíduos. Estudos Econômicos, v. 51, n. 1, p. 33-72, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos de População
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Papers published in Rebep are original and protected under the Creative Commons attribution-type license (CC-BY). This license allows you to reuse publications in whole or in part for any purpose, free of charge, even for commercial purposes. Any person or institution can copy, distribute or reuse the content, as long as the author and the original source are properly mentioned.