Migration and school flow of the 2008-2019 cohort of students in Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0271

Keywords:

Migration, School flow, Minas Gerais

Abstract

Student migration is an important phenomenon that can have implications for educational outcomes. Few studies have evaluated its influence on academic outcomes, particularly in the context of developing countries. This study examines the relationship between migration and the school flow of the cohort of students from Minas Gerais enrolled in the first year of elementary school in 2008. Using longitudinal data from school censuses from 2008 to 2019, we compare the regularity of the school flow between migrant and non-migrants. The findings reveal a slight difference in the regularity of the school flow between non-migrants and migrants prior to migration. However, post-migration, the school flow of migrants becomes more irregular, except in cases where migrations coincide with school-level transitions. In particular, migration during the transition to secondary school shows strong positive selectivity beforehand and little variation afterward, suggesting migration may be driven by investing in education. These results underscore the importance of considering migration in studies on educational outcomes and highlight the benefits of longitudinal analysis for demographic studies.

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Author Biographies

Thiago Zordan Malaguth, Max Planck Institute for Demographic Research, Rostock, Alemanha

Thiago Zordan Malaguth é doutorando em Demografia no Max Planck Institute for Demographic Research (MPIDR), mestre em Demografia pelo Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional (Cedeplar) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), especialista em Políticas Públicas pelo Departamento de Ciência Política (DCP) da UFMG e bacharel em Administração Pública pela Escola de Governo Professor Paulo Neves de Carvalho da Fundação João Pinheiro (EG/FJP).

José Irineu Rangel Rigotti, Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Universidade Federal de Minas Gerais (Cedeplar/UFMG), Belo Horizonte-MG, Brasil

José Irineu Rangel Rigotti é doutor e mestre em Demografia pelo Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional (Cedeplar) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e graduado em Geografia pela UFMG. Professor associado II do Departamento de Demografia, da Universidade Federal de Minas Gerais e pesquisador do Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional (Cedeplar).

Renato Moreira Hadad, Departamento de Produção, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (DEP/PUC Minas), Belo Horizonte-MG, Brasil

Renato Moreira Hadad é doutor em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre em Engenharia Eletrônica e Computação pelo Instituto Tecnológico de Aeronáutica e graduado em Engenharia Mecânica pela UFMG. Professor residente da Universidade Federal de Minas Gerais e professor adjunto IV da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

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Published

2025-01-10

How to Cite

Zordan Malaguth, T., Irineu Rangel Rigotti, J., & Moreira Hadad, R. (2025). Migration and school flow of the 2008-2019 cohort of students in Minas Gerais. Brazilian Journal of Population Studies, 41. https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0271

Issue

Section

Original Articles